Registrer  |  Hjelp  |  Søk  |  Medlemsliste  |  Grupper  |  Logg inn 



Svar på tråden
 Impala 
Sersjant
Sersjant

Registrert: 30.01.2010
Innlegg: 15
Bosted: Rogne
Svar med sitat


Skal prøve å legge inn litt info om prosjektet mitt, som vart kjøpt på E-bay med god hjelp av Brian Daum.
Lakeway Motors i Osage Beach Missouri var selger av bilen som kom dit fra tidligere eier i Mineral Ridge
Ohio ved navn Jeffrey McElhaney. 2 dørs Hard Top Chevrolet Impala med SS option.
12 Juni 08 vart bilen kjøpt, sendt via Port Elisabeth New York og Bremerhaven med Ex Courage derfra
omlastet for Drammen.ankomst der 27 juli.Volvoen vart sala på og sette kurs for Oslo og Drammen.
29 juli var 3 mann grytidlig oppmøtt ved Motorships på Drammen havn. Her venta papirarbeid først på
Kontoret til befrakter så derfra til Tollvesenet sitt kontor i Drammen. Dette vart sett svart på før avreise
det var absolutt ingen problem, særs profesjonelle og behjelpelige tollere tok imot og ekspederte uten
anmerkninger.Dro Visakort og fikk alle dokumenter ihende, tilbake til Motorships. Bilen ventet blandt en
enorm mengde med nylig ankomne biler. Svært spente karer sette nøkkelen i og det var start momentant.
Turen tilbake til Møre gikk også uten noen som helst problemer-tut og kjør.
Skal skrive litt om det som er gjort med bilen etter dette på forumet framover.
Bildet er etter ankomst hjem.
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Sindre Send en privat melding
  
Site Admin
Site Admin

Registrert: 03.01.2007
Innlegg: 711
Bosted: Longva
Svar med sitat
Heisann!!
Kjekt at du vil fortelle litt om Impalaen din her på forumet.
Gledar meg til og lese meir om dette prosjektet....
Veit her er lagt ned ein god del arbeid i denne bilen Very Happy

_________________
Mvh
Trond Ravnestad

Volvo PV 544 - Volvo 850 - Volvo V70 - VW Boble Roadster (Fiona)
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Mr PV Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 30.01.2010
Innlegg: 15
Bosted: Rogne
Svar med sitat

Dashbord demontert og tomt for ledninger.



Ledningsnettet til dasbord nytt og gammelt side om side

Her er dasbord montert, ny rattstamme ratt og turteller på plass


Nye bremseskiver foran montert på 2" dropspindel med calipere


Øvre og nedre bærearm lakkert og nye foringer, klare for bærekuler og remontering



Slik var stoda i garasja når forstilling vart overhalt
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Sindre Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 30.01.2010
Innlegg: 15
Bosted: Rogne
Svar med sitat
Kommentarer ti bilda over:
Bilen vart registret hos biltilsynet og time for typegodkjenning vart bestilt. 13 aug var dagen der og oppmøtet i hallen med biltilsynet venta.
Det meste gikk greit med unntak av skeive bremser og slitt forstilling.Bremsene var enkrets med trommel rundt om og det var slitne greier,
br syl var fastrusta på høgre bak og venstre foran så det kjendest ikkje så gale før eg kom på rullane med middels effekt på ett hjul og null
på det andre.Forstillinga hadde slitne foringer i bærebro øvre og nedre begge sider.Hj snekke og pitmanarm slitt ellers anbefalt å gå over
heile forstillinga.Blinklys hadde også litt merkelig oppførsel og fikk merknad.Ellers så er bilen typegodkjent med 409 cid og 380 hk.
Det vart å bruke vinteren til gjennomgang av bilen så godkjenning kunne skje til våren.
Nye slitedeler til forstilling vart bestilt hos forhandlere i norge og dette tok lang tid og var dyrt, fant fort ut at det er lurt å kjøpe sjøl på nett.
Da er USA et enormt marked og Chevrolet er kanskje det bilmerket som er lettest å finne deler til.Nye bremseskiver foran. dropspindler. calipere
ferdig montert.Bremseforsterker, hovedsylinder div kom levert på døra etter 2-3 uker. Alt dette ble montert og fungerte fint.
Blinklys og bremselys skapte større bry, alle ledninger var i dårlig stand noen plasser var det skjøtet inn nytt og tape og ledninger i alle farger dukket opp.
American autowire leverte nytt alt i heile bilen og dette vart montert etter kvart som det dukka opp.Problemet vart ikkje løyst med dette, det viste seg at en bryter i rattstamma var utslitt og det samme var lager oppe og nede. Ny rattstamme med tiltfunksjon fra ididit og ratt fra grant dukka opp.
Baklysa var også dårlige sokler på, så pæra hadde en tendens til å finne veien ut under køyring, Bytta alle baklysa med nye LED lys( steike bra greier)
No var bemerkningane fra typegodkjenninga utbetra og bilen var i mai 2009 klar for etterkontroll. Eg var på jobb i sydligere strøk og ringte svoger
Appa og spurte om han og Toril kunne ta en tur til Olsvika.Dette vart no ei historie for seg sjøl men kontrollen gikk iallefall uten anmekninger og skilt vart bestilt 27 mai.
I løpet av vinteren kom også andre ting på plass i garasja og venta på tur....
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Sindre Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 30.01.2010
Innlegg: 15
Bosted: Rogne
Svar med sitat
Etter at bilen kom i hus og vart prøvt litt så var konklusjonen at motoren som stod i (69 350cid) var litt for lat. La ut annonse i Amcar om å få kjøpt en
409 som skal stå i iflg typegodkjenning. Dette viser seg å vere en vanskelig motor å få tak i og på e bay er det stive prisa på sånt. Sjekka litt rundt og det enklaste er nok å finne en motor av lignande type altså smallblock. Shafiroff i New York vart kontakta og pris og tilbud kom. Var på denne tida på molde på haustreff og kom i prat med en fra Moldestuket som hadde motor som var bygd i Norge, nærmare bestemt på orkanger. Tok Kontakt med Fannrem motorverksted(vpracingfuels.no) som kunne gi tilbud. De ville ha en prat om korleis bilen var tenkt brukt- dragracing, cruising etc
Vi landa på en kombinasjon der bilen skulle ver snill å køyre og kunne også brukast til street legal. Anbefalinga var en 383 stroker med TH350 kasse og utveksling på 3.75:1 i bakaksel.Motoren skulle gi ca 450 hk og ha et høyt dreiemoment fra lavt turtall.Tilbud ble gitt og så vart det tenkeboksen. Pris vart i forhold til å importere sjøl fra USA omtrent det samme.Gearkasse vart bestilt sammen med oljekjøler, Hurst shifter peilepinne. større bunnpanne osv
Kassa er bygd ny forsterka til å tåle inntil 600 hk og har manuelt ventilhus. Motor var ikkje bestemt ennå men i Januar 09 vart en motor med spec som beskrevet bestillt.Var endel att og fram ang ombygging av original bakaksel, men den er såpass svak at alternativ måtte til, tok betenkningstid på det for
å sjekke litt rundt om.No var det berre å vente på bygginga av motor og dynotest av denne som var tenkt til ca påsketider....
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Sindre Send en privat melding
   
Annonsør


  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 30.01.2010
Innlegg: 15
Bosted: Rogne
Svar med sitat

Sånn vart resultatet av motorbestillinga, ferdig dynotesta og innkjørt.Var på Fannrem og henta så no venta
an berre på å ta plass i bilen.
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Sindre Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 30.01.2010
Innlegg: 15
Bosted: Rogne
Svar med sitat



Legger ut dynoskjema for de som gidder å lese sånt, har også blueprintskjema (byggeoppskrift?) på
motor om noen vil jeg skal legge ut den.
Karakteristikken på motoren er høyt dreiemoment fra lavt turtall som synker noe etter 5250 o/min
men da kommer Hk og passerer noe som gir en sterk motor med "sprut" på topp.
Dreiemoment er oppgitt i foot pound så ganger du det med en faktor på 1.35 så gir det metrisk verdi=Nm
468Clb-ft x 1.35 = 631nm og 449 Hk målt på veivaksling.
Før målinger blir utført er det "break in" av motor så den er ferdig innkjørt.
Ut fra kjøring i benk ble Converter til gearkassa bestilt med en stall speed på 3000 o/min
Nå ble også Headers, ministarter, poly motor og gearkassefester, dynamo, givere til oljetrykk og kj v temp etc bestilt.
Det måtte også taes en bestemmelse på type bakaksel så mellomaksling kunne tilpasses......
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Sindre Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 30.01.2010
Innlegg: 15
Bosted: Rogne
Svar med sitat

Moser stikkaksler og Ford motorsport bremser


Ferdig lakkert klar for prøvemontering


Strange leverte diff og spole, Eaton carbonfiber diffbrems

Bakaksling kom på bussen, sjølsagt når eg var på jobb så Toril måtte få tak i folk å dra den i hus.
Valget vart Ford 9" bygget for å passe i Impala. 31 splines stikkaksler burde tåle en støyt og diff fra Strange
er også solide saker.
Mellomaksling ble bestilt i deler, fremste del for å passe i Th 350, bakerste del justerbar og med kryss som har
både Chevy og Ford dim. Akslingen er delt og leddet og et svakt punkt er lageret på midten, normalt er dette
laget i tynt stål som er sammenvulket med gummi.Dette ble bestilt forsterket, Alu hus med lageret innstøpt i
polycarbonat.Når det først blir skiftet aksling så er det best og rive ut det gamle opphenget i bilen også. Nytt
ble kjøpt fra Hotckiss, dette er justerbart og forsterket for og tåle juling.Litt surr og ombygging av bremserør
og wirer til parkeringsbrems vart det men det er sånt som følge med.
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Sindre Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 30.01.2010
Innlegg: 15
Bosted: Rogne
Svar med sitat

Her ligg gamlemotoren på golvet, tok å heiv meg på å rive ut det gikk på en kveld.


Ny og gammal motor side om side for å flytte over braketter og reimhjul.


Vart et stor tomt høl i bilen gitt..
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Sindre Send en privat melding
  
Site Admin
Site Admin

Registrert: 03.01.2007
Innlegg: 711
Bosted: Longva
Svar med sitat
Heisann!!
Skal seie her er mange oppgraderingar og mykje arbeid lagt ned i denne skuta!!
Utruleg artig og interesang lesnad dette!!

Dette likar vi... hold oss oppdatert Very Happy

_________________
Mvh
Trond Ravnestad

Volvo PV 544 - Volvo 850 - Volvo V70 - VW Boble Roadster (Fiona)
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Mr PV Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 11.02.2007
Innlegg: 173
Bosted: ålesund/longva
Svar med sitat
no he guttn tia t å sete å skrive vettu...kjempe greier. ka so bli neste prosjekt noda?

_________________
porsche 924, buick electra 225, acura integra GSR, 70`chevrolet chevelle
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Rogne Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 30.01.2010
Innlegg: 15
Bosted: Rogne
Svar med sitat
Rogne skrev:
no he guttn tia t å sete å skrive vettu...kjempe greier. ka so bli neste prosjekt noda?

Må bli ferdig med dette å få salg på an, da kan det bli nye prosjekt men her e en del på gang som skal testast ut
først.Følg med på tråden så kjem det litt ettekvart.
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Sindre Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 30.01.2010
Innlegg: 15
Bosted: Rogne
Svar med sitat

Montering av flexplate, denne overfører kreftene fra motor til converter og det er ARP bolter med veldig
tight pasning og locktite/momentnøkkel som må til.Fra denne er det 3 bolter av samme type på converter.


Gearkasse og motor klar å ta plass i bilen.


Godt med kompisa som vil hjelpe til, alle som er på bildet + Mads med kameraet måtte til for å få på plass motoren.
Tusen takk for hjelpa Smile
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Sindre Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 30.01.2010
Innlegg: 15
Bosted: Rogne
Svar med sitat

Ventildeksel subba i bremseforsterker og skapte endel bry før det vart oppdaga.


Her er nye lavere deksel på plass, ikkje så mykje å gå på der heller.

Første forsøk på å få inn motor og gear var mislykka, som bilda viser var vent deksel for høge og førte til at
motoren heile tia låg skeivt nedi.Dette vart skifta og i tillegg var traverser i veien og måtte justerast litt for å
få riktig vinkel på motor. Manual fra chevrolet gav riktige mål. Når dette var ordna opp i gikk det med litt luring
og kanskje litt bannskap å få ting på plass. No var det berre å starte med alle deler som var røska av og låg
her og der, dei skulle tilbake på plass.
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Sindre Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 30.01.2010
Innlegg: 15
Bosted: Rogne
Svar med sitat

Headers var tingen-Hooker super competition skulle vere det likaste. Driv her og vikla med varmebestandig duk
for å holde varmen vekk fra motorrommet. Duken er av glassfiber klør som besatt, minne om tida eg jobba på
Nord West båt Laughing


Her er headersa på plass, forbanna skit, dårlig passform sørga for at dei tok i forstilling/ramme og laga musikk
til å bli irritert av mildt sagt. Vart seinare på sommeren bytta til noko som heite street hugger, ligg heilt inntil
blokka og har suveren passform. Gir visst litt mindre flow men det er bedre enn ei helsikes skrangling.
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Sindre Send en privat melding
Du kan starte nye tråder
Du kan svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger
Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT + 1 time (norsk tid)  
Side 1 av 2  

  
  
 Svar på tråden  

Søk blant norske bedrifter på io.no