Registrer  |  Hjelp  |  Søk  |  Medlemsliste  |  Grupper  |  Logg inn 



Svar på tråden
 Triumph 2000 Mk II 1973 
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Hei!

Etter sterk oppfordring fra Mr. PV vil jeg bidra på dette flotte forum med å presentere ett av mine prosjekter.

Bilen er en Triumph 2000 Mk II fra 1973. Jeg har hatt den siden 1991 da jeg kjøpte den mens jeg var student.
Solgte min "moderne" 1978 mod. Golf LS ungdomsbil og kjøpte en fem år eldre "gubbebil". Kompletterte det hele med skikkelig Fleksnes-hatt i hattehylla.

Min fars første kommentar da jeg kom hjem med bilen var: "Ja dokke kjøpe dokke arbeid!" Han regnet vel med at den var litt rusten...
Han tok ikke helt feil. Bror min hadde da akkurat fjernet noen kilo rust på en BMW 1602, den ble så solgt og erstattet med en SAAB 99 Turbo. Sprek sak!


Sånn så den ut for noen måneder siden, under full restaurering.


Slik ser den ut i dag, 13. juli. Flotte linjer, hva? Bare småting gjenstår innvendig.

Bilen er fra Lillehammer og har bare hatt en eier før meg, en eldre kar som døde fra bilen. Jeg kjøpte den via en kar i Arendal i studenttiden i Grimstad.
Bilen var godt holdt, men engelske biler ruster, så det første jeg gjorde var å bytte de utvendige kanalene. Dermed var det bare å kjøre.
Jeg hadde skrudd en del på Golf'en, så jeg var ikke redd for å skru på denne også. Det neste jeg gjorde var å plukke forgasserne, siden motoren gikk litt ujevnt.
Deretter var det å justere ventiler for første gang, gikk bra det også, men den gikk fortsatt litt ujevnt. Skjønte etterhvert at det var dårlig batteri, så jeg byttet det også.
Men fortsatt litt problemer før jeg endelig fant ut at det var en dårlig dynamo som var hele problemet! Mad
Jaja, det er ikke alltid opplagt hva som er årsaken når man søker etter feil på engelsk... Men lærte mye, det gjorde jeg.



For de som er virkelig interessert, dere finner masse bilder av prosjektet her:

http://picasaweb.google.no/martin.hustad/Triumph2000MkII1973TotalRestoration#

Dere finner sikkert også mine andre engelske biler der. TR4'en er solgt, Roveren står i garasjen og er klar til tur. Den brune Triumph'en ble gitt bort sommeren 2010!




Året er 1995, jeg har plukket frem bilen etter ett års lagring, tok av skiltene i 1994. Da hadde den vært i daglig bruk i tre år.
Nå hadde jeg bestemt meg for å starte restaurering. Det er ikke mer enn 15 år siden!!! Klokka går..




Det meste av interiør er ute. Og rusten begynner å vise... Men treverket er i orden, der biter ikke rusten!
Bilen har mye treverk og mye kromlister. Motoren er en to-liters rekkesekser med doble Stromberg.
Etter å ha byttet eksospotter to år på rad, skiftet jeg hele anlegget til rustfritt, dette er fortsatt helt fint.
Jeg har kjøpt stort sett alle deler fra Rimmer Bros i England, de har det meste.



Her er Golf'en sammen med min brors originale SAAB 99 Turbo.



Slik så motorrommet på Triumph'en ut. Motorvask var ikke oppfunnet.
Motoren er gått ca. 115'km. Jeg kjørte 20' på tre år.





Et par eksempler på rust jeg fjernet.
Det ble bedre etterpå.






Som student i Grimstad hadde jeg litt begrensede muligheter for å skru. En dag jeg følte for det, kjøpte jeg nye akselkryss.
Det første ville jeg bytte på mellom-akslingen. Jeg kjørte innom skolen som var åpen, parkerte de venstre hjulene på en fortauskant
og krøp under bilen og plukket ned akslingen. En ansatt i sveise-lab'en kunne hjelpe meg med demontering av lagrene og fyrte opp en brenner,
satt den mot lagrene og varmet opp, det ble varmt, det ble røyk og så gikk brannalarmen. To minutter etterpå stod Grimstad Brannvesen
utenfor døra og var klar til å slukke... Vi slapp å legge ut for utrykningen. Skolen var delvis ny og hadde nettopp fått installert moderne varsling.
Det funket!

Jeg har flere historier og mange, mange bilder. Det kommer litt etterhvert.

Her er et bilde fra en student-tur.


Her er en smakebit på status i dag, 30 april 2010. På vei til lakkboksen. Rover'en står i garasjen og venter på en luftetur...





Slik så motoren ut da jeg plukket den ut.


Og her etter mange timers arbeid.


Motorrom og motor var fullstendig dekket av olje og skit pga. en lekk simmerring på veiva fremme ved vifta.
Fordelen var likevel at det ikke fantes særlig mye rust i området, alt var innsmurt og bevart...

Av sveisearbeid som er gjort er det skiftet begge hjulbuer fremme, begge kanaler samt en del i dørken.
Ellers var bilen veldig hel. Men den er fullstendig gjennomgått og alt er plukket ned til minste skrue.

Hele undersiden er skrapt ren for hånd, grunnet, malt og tectylert, steik for et arbeid!

























Her lages nye hyller under dashboard, Huntonitt plater og skai.







Ennå ei maskering, no er det for å sprøyte slipegrunning.







Og her er grunninga kommet på. Da blir det vannsliping med 800 papir som neste oppgave.
Jaggu mange operasjoner for å få lakket en bil som har litt småskader etter et langt liv.







Håper på å få lakkert neste uke og få bilen hjem for å begynne sluttmontering av lys, krom og nye dekk/felger.
Så straks er det bare å bestille skilt, de har ikke vært på bilen siden 1994! Satser på at den går gjennom kontrollen...

Planen i år er en tur til Lillehammer i midten av august for å delta på Lillehammerløpet, siden bilen kommer fra Lillehammer.
Kanskje blir det også en anledning til en tur ut på øyane til Seaside Custom sin nye hall, regner med den er en hall til da. Very Happy

Her er bilen ferdig vannslipt.









Nå er det å ta ut frontruta og maskere bilen for lakk. Da burde den kanskje være hjemme igjen om ei lang uke?

Etterhvert skal dere få en historie om et bakhjul som datt av på E18 før Drammen en gang.
Må bare få diasbildene over på elektronisk format.

Hei igjen! Nå har jeg fått avfotografert diasbildene, kvaliteten ble så som så, men jeg håper historien er bedre.

Det begynner med at jeg var i ferd med å fullføre studiet i Grimstad og skulle bare jobbe en sommer der før jeg reiste hjem.
Før sommeren fylte jeg derfor opp mine flotte Triumph til randen og kjørte flyttelass hjem til Ålesund.
Bilen har delt bakaksel som BMW og den ble derfor temmelig lav bak og med særdeles hjulbeint look.
Turen oppover gikk fint og uten dramatikk, men vel hjemme manglet begge skvettlappene! De gadd vel ikke å subbe nedi lengre...

Etter noen dager i Ålesund var det på tide å reise nedover til sørlandet igjen.
Det må nevnes at jeg for en tid tilbake hadde byttet et lager på den ene akslingen bak og det hadde nok sitt å si på det som skjedde før Drammen.
Et lager sitter som oftest godt fast og da er det populært å varme litt... Jeg antar at akslingen ble herdet i denne prosessen, tror vi lærte noe slikt en gang.

Etter å ha kjørt mange mil på meget svingete vei opp og ned Romsdalen var flaksen ikke liten da jeg først skulle være uheldig.
Det er ca. 160mil tur retur Ålesund-Grimstad. Uten forvarsel mistet jeg så hjulet i åtti-sona like før tunnelen før Drammen.
Det trillet så fint forbi meg og skar rett over motsatt kjørefelt og havnet i grøfta noen hundre meter foran meg, uten å treffe noen biler.

Jeg bare tenkte en ting "Hjulet datt pinadø av, det datt av!!!?" Var ikke lite sjokkert, men klarte å svinge fint inntil siden og stoppe i veikanten.



Jeg mått springe langt etter hjulet, men fant det etterhvert, med bremsetrommel og det hele! Akslingen knakk like innenfor gjengene på sentermutteren
og trommelen satt derfor fortsatt på. Godt at dette ikke traff noen biler, det veide litt...















Jeg fikk ringt etter Falken fra en gård like ved og fikk bilen på slep. Forsikringa gjaldt transport til nærmeste verksted
eller max 5mil tror jeg. Lykken var at jeg hadde ei tante som bodde i Sande rett sør for Drammen og kunne dermed
få kjørt bilen dit og haike videre etter ei natt hos henne.

Her en en av de som plukket meg opp på turen sørover, ei dame i buss som skulle returneres etter en tur.



Etter et par-tre bilbytter var jeg faktisk tilbake i Grimstad. Uka etter fikk jeg hentet bilen ved hjelp av en medstudent
og en Mercedes 240 diesel med bilhenger, det gikk bra, men ikke fort...
Bilen ble stående i fem uker på plenen utenfor hybelen og jeg syklet til jobb hele sommeren på hybelvertinnas
gamle damesykkel fra 1943 uten gir. Jeg gikk ned noen kilo den sommeren... Men magen ble stram og fin, ligner ikke på dagens mage...

Når jeg først var i gang med å lete etter de gamle lysbildene tenkte jeg at det måtte da finnes flere bilder av bilen, hadde foto som hobby,
så kameraet var med overalt, ekte speilrefleks, ikke noe digitale greier. Jada, fant flere bilder, men avfotografering på lerret blir ikke bra, men, men.

Her er bilder av bilen like etter jeg kjøpte den, den har prøveskilt siden eieren døde fra den og den var blitt stående ei stund før den fant meg.





Eieren hadde stelt greit med den så den var ganske fin i lakken, men det mekaniske var litt mindre bra. Eieren hadde forøvrig hatt bare engelske biler,
blant annet Wolseley. Har sporet opp sønnen hans, så jeg har fått litt av historien, planlegger å treffe ham på Lillehammerløpet til høsten. Han kjører MGA!



Og her er min far bak rattet. Han fikk prøve den en tur, selv om han ikke var meget begeistret for at vi kjøpte oss arbeid.



Hele det siste året på skolen i Grimstad delte jeg hus med en medstudent fra Radøy utenfor Bergen.
Vi var gode kamerater og hadde ei fin tid i lag. Han hadde førerkort, men ikke bil. Siden jeg kjørte til
skolen hver dag ble det til at han satt på med meg. Og han satt ikke fremme, han satt bak, til høyre!
Han hadde med andre ord privatsjåfør til skolen et helt år i klassisk, engelsk bil!!!
Det hører med til hans historie at da han skulle ta lappen og var vel tidlig med å gire over i høyere gir, hadde vel fjerde gir før 40km/t!
Kom følgende kommentar fra kjørelæreren: "Du kjøre som ei fett!" Som på nordnorsk må kunne kalles et kraftig uttrykk.

Nå skal det skje! Nå er hele bilen slipt og maskert for lakk, frontruta skal ut og så maskere åpninga! Har venta lenge nok nå!






Smådelene må også lakkes.

Dvs. mandag 14. juni håper jeg at lakken endelig skal være kommet på. Hvis ikke min dedikerte lakkerer har
altfor mye å utsette på grunnarbeidet og maskeringa e har gjort, eller frontruta blir vanskelig å ta ut.
Man vet aldri, men uansett, denne uka skal den være ferdig lakkert, så er det rett hjem og montere.
Håper å få på skiltene før ferien, har en måned på meg. Det burde gå bra.

Hei!
Var innom verkstedet nå nettopp. De hadde fått på lakk, manglet bare et par strøk klarlakk.
De hadde mange biler inne og lite plass så jeg må mest sannsynlig hente bilen i kveld.
Da skal jeg få tatt noen bilder og lagt inn her. Det var ganske utrolig å se bilen med farge på,
den har vært grå i et par-tre år nå, den så skikkelig flott ut, håper jeg ikke blir skuffet når den
kommer ut i dagslyset.
Nå må jeg ut og rydde litt plass i garasja, det er meldt litt regn til i morra, så det er best å få den hjem og inn nå.
Ellers blir den stående utenfor verkstedet ei stund. Spenninga stiger...

Yes! Yes! Yes!!!!! Den ble steike fin! Hentet den akkurat nå, rett ut av lakkboksen, ennå varm! Deilig!








Her er den stolte eier! Meget fornøyd og rett og slett litt skjelven, endelig er lakken på.
Kjørte hjem uten frontrute, nesten som å kjøre åpen bil. Min bror lå foran med Volvo.







Nå skal lakken få herde noen dager før jeg begynner å montere... Kommer til å ha våte drømmer i natt...
Utrolig artig å se igjen bilen med den rette fargen, den har ikke vært så fin siden 1991!

Tusen takk til Arnes Bilservice på Sula for utmerket service og godt arbeid!!!!




Denne helga hadde jeg planer om å få komme i gang med monteringa, men no ligg e i sofaen og surfa.
Ryggen slo seg vrang i går kveld, så det e bare å ta det med ro, kanskje e kommer meg ut litt i garasja i morra.

Fikk ihvertfall satt på ny pakning på frontruta en kveld, blir vel litt værre å få den inn i bilen, trenger et par ekstra hender.



Skal også bytte alle dørpakningene og de ser ut til å være meget trange å få på plass i sporet de skal inn i.
Sporet er et såkalt svalehalespor, og den delen av pakninga som skal inn er mye hardere enn resten av den.
Noen som har gode tips? Ser for meg å tre dem inn fra enden og dra dem inn i sporet vhj. a Zalo eller silikon
som glidemiddel. Tror det blir rimelig tricky å få til uansett, så tips er velkomne. De går rundt hele døra og limes
sammen i endene.

Den beste kur for en dårlig rygg er å bruke den, har vært i garasja i hele dag og nå er ryggen bra!
Har fått på plass alle lysene og hornene, så nå begynner det å ligne noe. Alt virket også! Heia Lucas!!!











I kveld fikk jeg også en e-post fra en kar i Fredrikstad, han ville ha delebilen, holdt på med en maken til min.
La den ut på auto.db for tre-fire dager siden, rask respons!

Endelig litt fremdrift igjen, har vært i England på jobb igjen.
Men i går og i dag har jeg fått inn frontruta, grillen, fått på en del kromlister
samt den fremre støtfangeren og dørhåndtakene. Kjemper også med vinduslistene på dørene, vanskelig!












Nå begynner det faktisk å se ut som en vanlig bil.

For noen få dager siden bestilte jeg EU-kontroll samt skilter. Skiltene kom i dag. EU-kontrollen er 13. juli.
Håper det går greit og at den blir godkjent, så får jeg kjørt den noen dager før vi tar vogna og reiser på ferie.
Det blir lenge å vente i tre ferieuker før jeg får kjørt den igjen. Håper å komme meg til Lillehammerløpet 14. august.





Jeg fikk på de siste vinduslistene i dag også. Nå er det kromlister, dørtrekk, dørlister og en del annet småtteri som står igjen
før den er helt ferdig. Og så må jeg selvfølgelig sette på de nye dekkene og felgene, det er prikken over i'en.
Og så en dag er jeg plutselig på veien med bilen igjen, etter 15 år i dvale.

Slik ser felgene ut. Det blir finere når de kommer på nå etter at bilen er lakkert.


Dørlister er tidkrevende saker, og hardt for fingrene når jeg ikke har teknikken inne.

Ny plast på under dørtrekket og trelisten.

Døtrekkene har holdt seg fine.

All krom på plass.

Nytt speil.

Førerplassen blir fin.


I dag fikk jeg på de nye dekkene med de nye felgene! Og da måtte jeg for første gang ta bilen ut i dagslyset og prøve en tur i gata.
Jeg synes den ble veldig fin. Ikke alt er helt ferdig ennå, men jeg tar det jeg må for EU-kontrollen på tirsdag.

Flotte linjer! Den er ennå litt høy pga. de nye fjærene, skal få den litt ned etterhvert.












Jeg pusler fortsatt med de siste detaljene, nå er alle dørtrekkene på plass og all krom unntatt frontrutelista.
Gjenstår dørlistene på høyre side, tar de i morra? Ja, nå er de også på plass!


Ser litt sporty ut fra denne vinkelen. Har fått ned hekken litt ved å legge noen kilo i baggasjen, tenker den setter seg etterhvert.




Nå er det Roveren sin tur til å stå innerst i garasjen, nå er Triumph'en 1. bilen... Sorry... Men skal lufte begge innimellom.

Må i all beskjedenhet få uttrykke tilfredshet med et godt resultat. Virkelig artig å ha klart å bli ferdig. Nå er det bare tut og kjør!
Bilen skal brukes og pleies fremover, så jeg håper dere hilser på meg når dere ser meg langs veien.
Send meg gjerne tips om dere ser andre slike biler, det er ikke mange av de langs veien lengre. Ihvertfall ikke med skilt på!

For de av dere som er opptatt av detaljer har jeg nå tatt nye bilder der jeg har fått montert kanal-listene og emblemene nederst på fremskjermene.
Har også fått senket den litt ved å legge litt vekt i baggasjen, fjærene er rimelig stive nå når de er nye og jeg trenger negativ camber med delt bakaksel.





Noen bilder av interiøret også, jeg synes de lyse teppene ble fine, selv om de delvis dekkes av mattene. Her må skoa stå igjen ute!









Var ute og kjørte litt i kveld med prøveskilt og det var mange lange blikk etter bilen, tror ingen vet hva det er de ser.
I morra tidlig er det EU-kontroll, utsatte den en dag pga. heftig regnvær i dag, tror sola kommer i morra.





EU-kontrollen gikk helt fint! Nå er den godkjent og jeg kan senke skuldrene og ta ferie i dobbel forstand.




Her får den sin første vask etter lakkeringen. Den skinner virkelig når støvet er vekke.





God sommer! Nå går ferden sørover mot sola! Ses til høsten!


Hei igjen!

Nå skriver vi plutselig 1. nyttårsdag 2011 og vinteren ligger tungt over oss, men sommeren nærmer seg stadig vekk...

Nå når jeg har hatt noen dager fri har jeg hatt tid til å finne frem gamle bilder og skanne dem, nedenfor ser dere derfor bilder fra da bilen var i bruk for ca. 16-17 år siden.



Her er vi ved Tryvannstårnet (jeg er ikke med på bildet). Bildet er av et par kamerater av meg og søstra mi med et par venninner.
Jeg bodde i Oslo et par år og kjørte Triumph'en daglig.




Her får venninnene plassert bagasjen i den flotte brune bilen.


Motorrommet så aldri bra ut under bruk.



Her er grillen brukt som pynt i stua i leiligheten jeg hadde i Ålesund. Modellflyet er en Corsair, det ble dessverre ødelagt under en flytting...

Den observante leser vil nok ha sett at interiøret ikke er helt komplett. Det gjenstår noen detaljer under dashboardet.
Dette ordnet jeg i dag. Brukte som vanlig svart skai som jeg stiftet på huntonittplater, fungerer utmerket.






















Da var interiøret komplett. Syns det ble bra med hyllene på plass. Lett når man kan lage delene selv.

Det eneste som kanskje kunne vært fint å få ordnet er en radio, der er det nå bare ei plate som skjuler hullet.
Noen som har en 70-talls radio til overs? Den trenger ikke være i orden, bare hel i fronten. Estetikk er viktigere enn funksjon her!


Sist endret av SirTriumph ma. mars 14, 2011 21:42, totalt endret 32 ganger

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
 Flott oppdatering 
Major
Major

Registrert: 19.01.2007
Innlegg: 424
Bosted: Longva
Svar med sitat
Kjempekjekt å få ei oppdatering på Triump`en din.
Gledar meg til å sjå den når den har fått lakk.
Kva farge skal den få? Original?
Det er oppmuntrande å høyre at andre har fått komentaren om å kjøpe seg arbeid.
Stå på.

_________________
Mvh Frode
Rover P4-56 Pickup prosjekt.
Raufoss moped-59
Volvo BM320 Buster -61
VW Boble-68
VW Multivan-11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Frode Send en privat melding
 Triumph 2000 Mk II 1973 
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Hei Frode!

Ja , nå blir det nok litt skriving innimellom.

Var innom verkstedet i dag og begynte på vannslipinga, så no har e såre fingra...

Bilen skal ha original farge, brun. Ikke en særlig spenstig farge, men jeg vil ha bilen mest mulig original.
Det eneste avviket pr. dato er at jeg har endret fargen på teppene innvendig, fra mørk til lys brun.

Lekkert, hva?






Her er motorrommet.


Motoren har jeg plukket helt ned og overhalt, byttet alle lagre og tetninger etc., honet sylindre, slipt ventiler, full pakke altså.
Den startet etter 15 år i dvale. Deilig å høre sekseren igjen, den brummer fint.

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
  
Major
Major

Registrert: 19.01.2007
Innlegg: 424
Bosted: Longva
Svar med sitat
Lekkert med lyst teppe. Kjøpte du det og frå Rimmer Bros?
Viktig med eit fint interiør og, ellers er ikkje bilen fullstendig.
Brun lakk er ikkje nødvendigvis så kjedeleg, men det kjem an på om det står tidsliktige felgar til.
Utruleg inspirerande å lese om arbeidet ditt.

_________________
Mvh Frode
Rover P4-56 Pickup prosjekt.
Raufoss moped-59
Volvo BM320 Buster -61
VW Boble-68
VW Multivan-11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Frode Send en privat melding
 Triumph 2000 Mk II 1973 
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Hei Frode!

Teppesettet er kjøpt hos Rimmer, ja. Det er kun enkelte ting jeg ikke finner der og da søker jeg rundtomkring, det er mange som leverer til Triumph,
men Rimmer har best utvalg synes jeg, selv om de ikke alltid er billigst. De har etterhvert deler til Rover også, de utvider sortementet stadig. Har vært kunde der siden 1991!

Den brune lakken blir forhåpentligvis bra, fortsatte å vannslipe i dag. Har en kompis som driver karrosseriverksted sammen med faren i Vegsundet/Veibust.
Der har jeg stått når jeg har sveiset rust og arbeidet med karrosseriet. De skal lakke for meg også, forhåpentligvis i mai en gang.





Jeg har også kjøpt felger hos Rimmer. Det er originale aluminiumsfelger som ble levert til 2,5 liters modellen av denne bilen.
Det er mange som har kjøpt dem som option, så de er korrekte til denne bilen. Fikk på nye dekk på dem for to uker siden.

Flotte hva?





Innvendig er bilen snart komplett, må bare få laget ferdig et par hyller under dashboardet, en del puslearbeid og tilpasning som tar tid.
Har til og med sydd nye stropper til taket med fruens symaskin og skai kjøpt hos Hjelmeland Møbelfabrikk.

Syns sjøl at dei blei fine. Enig?



Og trukket om hattehylla i samme skai.



I baksetet har jeg montert belter, de vant jeg på en klubbkveld i SAK for noen år siden, var bare å skru rett på plass!



Da skal ungane også sitte trygt, det er viktig for at hele familien skal kunne nyte gammelbilen.

Jeg har jobbet mye med bilen de siste to årene. Jeg har nok ei utrolig kone som lar meg få lov til å kose meg så mye i garasja.
Ho passer på at jeg har det bra i tillegg, her er et eksempel på det. Varm Lussekatt rett fra ovnen og kaffi attåt! Slå den!



Jeg har også fått servert pizza og anna mat når jeg har vært lenge nok i garasja til at ho skjønner at jeg sikkert er sulten.
Kona skal virkelig også ha litt skryt!!! Elsker deg, Stine!!!

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
   
Annonsør


 Terapi 
Major
Major

Registrert: 19.01.2007
Innlegg: 424
Bosted: Longva
Svar med sitat
Hei!
Kjekt å sjå bilder av ferdig lakka bil. Det er terapi.
Hugsar og kor kjekt det er å montere på nye reine deler etter lange timar med
pussing, sliping og vasking.
Må også gje ein honør til konemor som passar på deg når garasjeøkta blir lang.
Mi Hege viser også omsorg for meg og kjem med kaffi og godbitar når knokane er oppskrubba og
mutterhauda er runde.
Gledar meg til å sjå ferdig bil.

_________________
Mvh Frode
Rover P4-56 Pickup prosjekt.
Raufoss moped-59
Volvo BM320 Buster -61
VW Boble-68
VW Multivan-11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Frode Send en privat melding
 Kjekt med besøk! 
Major
Major

Registrert: 19.01.2007
Innlegg: 424
Bosted: Longva
Svar med sitat
Det var kjempekjekt at du svinga innom i tomta igår.
Bilen din og jobben du har gjort med den er inspirasjon for
oss som no for tida berre gjer alt anna enn å skru bil.
Lyden når du glei av garde opp gjennom vegen var særdeles flott musikk.
Very Happy

_________________
Mvh Frode
Rover P4-56 Pickup prosjekt.
Raufoss moped-59
Volvo BM320 Buster -61
VW Boble-68
VW Multivan-11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Frode Send en privat melding
 Hyggelig besøk 
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Det var også kjekt å endelig besøke dere og se hva dere driver med.
Jeg ble nesten rørt over den responsen jeg fikk på bilen min, virkelig artig!

Jeg har skrevet en liten artikkel på SAK sin nettside om besøket.

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
  
Site Admin
Site Admin

Registrert: 03.01.2007
Innlegg: 711
Bosted: Longva
Svar med sitat
Takk for besøket... Very Happy
Fin bil og flott artikkel på Storfjordens Automobil Klubb sine sider!!!
Blir skriverier her også etterkvart, men akkurat no er det
litt hektisk før turen til Vallåkra.... Gleda meg som ein liten unge
Får håpe du får overtalt ungane til biltur og båtfestivalen til helga....
du får tipse dei om at Eliasbåten kjem Mr. Green

_________________
Mvh
Trond Ravnestad

Volvo PV 544 - Volvo 850 - Volvo V70 - VW Boble Roadster (Fiona)
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Mr PV Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
  
Major
Major

Registrert: 19.01.2007
Innlegg: 424
Bosted: Longva
Svar med sitat
Flott artikkel på SAK-sida.
Det var god reklame.
Imponerande at du var ut igjen på laurdagen og.
Vi burde tatt laus vi og, og vitja deg i din garasje.

Ps: Har fått søknaden på Sir Rusty behandla. Følg med på Rustylinken.

_________________
Mvh Frode
Rover P4-56 Pickup prosjekt.
Raufoss moped-59
Volvo BM320 Buster -61
VW Boble-68
VW Multivan-11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Frode Send en privat melding
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Takk for det! Hyggelig å skrive om hyggelige ting. Og litt reklame har dere fortjent!
Når man har to biler er det lett å ta to turer på ei uke, da blir det litt variasjon.

Dere er velkommen til en tur til garasja mi, jeg skal holde kaffien klar og kanskje Stine-mor har noe i fryseren jeg kan varme i ovnen... alltid beredt!

Skal sjekke ut linken på Sir Rusty, håper du får medhold og at det blir fremdrift, men hører at Ålesund er en plass det ikke er lett å få aksept for ombygginger.
Tror Trøndelag eller Østfold er enklere, men det vet du gjerne. Dumt å bli stoppet av et kontor som ikke er vant til slike prosjekter.

Lykke til!

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Hei!
Satt og tittet litt mer på den linken av oppussingen av Triumph'en
Så bilde av motor rommet ditt, en fryd med strøkent motor rom!
Er noe jeg også prøver på og få til Very Happy
Dette er sikkert en bil med mye god historie og ikke minst minne.
Godt gjennomført oppussing, ned til hver eneste skrue.

Konge

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
 Triumph 2000 Mk II 1973 
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Hei Jann!

Takk for hyggelige ord! Kjekt at du gjerne lar deg inspirere av arbeidet mitt. Jeg begynte på bilen i '95, så noen timer har det blitt. De tre siste årene jobbet jeg hver uke.
Syns derfor det ble vanskelig å ta "short cuts" underveis. I tillegg er jeg litt petimeter og liker å gjøre ting grundig, det eneste jeg ikke har plukket
fullstendig fra hverandre er girkassa og differensialen, men jeg har skiftet alle simmerringer og pakninger, samt olje selvfølgelig. Differensialen rommer 1,15 liter olje,
men der var bare 0,3 liter da jeg tappet ned for å bytte! Det har lekket "litt" over tid, normalt for alle engelske biler. Hvis det ikke lekker er det fordi det er tomt! Shocked

Bilen har fulgt meg siden 1991, så mange gode minner er det blitt i løpet av snart 20 år, noen av dem er fortalt lenger fremme i bloggen her.
Håper at bilen vil fungere fremover og satser på å bruke den mye i sesongen, men det blir selvfølgelig i konkurranse med Roveren, den er jeg også meget fornøyd med,
herlig bil, en skikkelig glider" som trives best i "cruise-tempo" der åtteren bare brumler stille under panseret, men den flytter fint på seg hvis jeg trykker ned pedalen, 186hk!

Har kjøpt en bok om bilen og det er skikkelig trivelig lesning.

Gleder meg til å se Granada'en på veien, kanskje på Byrunden til SAK? Eller ihvertfall på Øyatreffet!

Ha en riktig god hjul!

Snakkes!

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
 Ka med Vårsleppen 30 april?? 
Site Admin
Site Admin

Registrert: 03.01.2007
Innlegg: 711
Bosted: Longva
Svar med sitat
Heisann... nydelig restaurering dette her ja, ingen tvil i det!!
Du nemde byrunden, og i siste SAK posten sto der 7.mai. I år var vi ein del
bilar frå SSC som deltok, men neste år må vi prøve og bli endå fleire.
Det er ein fin distanse og så er det veldig kjekt og køyre i lag til Moa/Ålesund.
Men kva med Vårsleppen helga før??
Då mobiliserar amcar folket i SSC til Fosnavåg treffet søndag 1.mai, og då passar det godt
med ein cruising på øyane laurdag 30.april for alle. Kanskje vi kan ha vaffle og kaffi
i SSC hallen i år... her er det mykje og sjå fram til!! Berre sørg for og ha bilane klare

_________________
Mvh
Trond Ravnestad

Volvo PV 544 - Volvo 850 - Volvo V70 - VW Boble Roadster (Fiona)
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Mr PV Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
 Vårsleppen! 
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Hei Trond!

Husket ikke denne, var ikke med i fjor, så da er den ikke programmert inn i bakhodet.
Selvfølgelig må det bli både Vårsleppen og Fosnavåg, Roveren har jo amerikansk motor, så det er jo nesten Amcar...
Kan kjøre Triumph på Vårsleppen, da.

God hjul til deg og dine, Trond!

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
Du kan starte nye tråder
Du kan svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger
Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT + 1 time (norsk tid)  
Side 1 av 4  

  
  
 Svar på tråden  

Søk blant norske bedrifter på io.no