Registrer  |  Hjelp  |  Søk  |  Medlemsliste  |  Grupper  |  Logg inn 



Svar på tråden
  

Hva synes du om dette prosjektet?
Bra gjennomført.
100%
 100%  [ 7 ]
Kunne vært bedre gjennomført.
0%
 0%  [ 0 ]
Annet (fortell gjerne hva).
0%
 0%  [ 0 ]
Antall stemmer : 7

 Motoroverhaling 
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Hei igjen, Jann!

Steike godt jobba! Ser ut til at du har fint taket på dette og får det bra til.

Et lite tips: pass på å sjekke kjølevannskanalene i toppene og blokka når du først er i gang. Jeg fant mye rusk i Triumph-motoren, til og med rester av sveisetråd! 6-7cm lang!

Ellers ser det ut til at du gjør godt og grundig arbeid. Du blir som nevnt belønnet med en motor som kommer til å gi deg mye glede tilbake, samt at du da kjenner den ut og inn og kan være mer trygg på den. V6 er deilig. Triumph'en min har rekke 6, Roveren har V8, det skal være litt motor som lager grooomlyyyd. Very Happy

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Mr PV skrev:
Hei Jann,
Det er veldig kjekt og følge med på kva du styra med i garasjen... skal seie arbeidslysta er på topp!!
Fortsett det gode arbeidet, og fortsett med å holde oss oppdatert... eg veit det er fleire enn meg og "Sir Triumph"
som følger prosjektet ditt. Får håpe her er fleire som blir inspirert til og fortelle kva dei styra med i garasjen.
Ekstra kjekt er det når ein kan dele erfaringar, råd og tips, slik som du, "Sir Triumph" og Magnum har gjort.
Då fungerer SSC forumet slik det skal... eg for min del har aldri overhalt ein motor før, så eg følger spent med

Må prøve å få gjort nokke kvar dag, min måte å holde arbeidsmoralen oppe Smile
Ja bra noen kommer med et innspill eller to!
Får mye hjelp herifra.
Bare og følge med vettu Smile
SirTriumph skrev:
Hei igjen, Jann!

Steike godt jobba! Ser ut til at du har fint taket på dette og får det bra til.

Et lite tips: pass på å sjekke kjølevannskanalene i toppene og blokka når du først er i gang. Jeg fant mye rusk i Triumph-motoren, til og med rester av sveisetråd! 6-7cm lang!

Ellers ser det ut til at du gjør godt og grundig arbeid. Du blir som nevnt belønnet med en motor som kommer til å gi deg mye glede tilbake, samt at du da kjenner den ut og inn og kan være mer trygg på den. V6 er deilig. Triumph'en min har rekke 6, Roveren har V8, det skal være litt motor som lager grooomlyyyd. Very Happy


Tusen takk!
Gikk mye raskere nå med den andre toppen. Var rimelig vanskelig i begynnelsen men kom seg ettervert Wink
Ang kjølevanns kanalene! de så ganske så grei ut, men topp pakningen hadde bare kjølevanns hull på ene sylinderen men ikke de 2 andre... lurer på hvorfor de har laget pakningen slik når man kunne ha fått ut mye bedre kjøling med og skjære ut hull til de 2 andre sylinderne også...

Dette gjelder andre siden også.
Men så på de gamle pakningene at det var slik der også, så kanskje det har noe med at det ikke skal være FOR bra kjølng heller?

Sveisetråd sier du?
Har kanskje vert en reperasjon på blokka til Triumph'en da eller?
Ja, 6'er er godmotor! Gleder meg til og fyre opp!

Bilde av pakningen; legg merke til at det er bare hull til kjølevannet på enesylinderen, slik var det også på den gamle pakningen.



Fikk gjort ferdig den andre toppen i går også...
Samme prosedyre.
Fikk også satt på ene toppen i går kveld.
Litt bilder.

Topp nr2 med nypolerte ventilseter.


2 ferdige topper klar til og monteres.

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
 Motoroverhaling 
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Hei igjen!

Regner med topp-pakninga er riktig, ville ikke begynt å lage ekstra hull, det kan, som du sier, bli for mye kjøling også.

Hvis det ikke er for sent ville det kanskje være lurt å fjerne litt av soten på toppen av stemplene også.
Hvis deler av soten løsner når motoren går blir det et skikkelig spetakkel, kan høres ut som det er en metallbit i sylinderen.
Det skjedde med en fantastisk Mercedes på Bylørdagen i vår, det hørtes virkelig ille ut. Eieren fikk tauet bilen hjem, tok ikke sjansen på å kjøre en meter lengre.
Heldigvis ble ingenting skadet, men det hørtes riktig ille ut.

Ang. sveisetråden i toppen på Triumph'en aner jeg ikke hvor den kom fra, har ikke vært rep. sveiset. Mulig den var brukt til innvendig rengjøring etter støping, og så blitt liggende igjen.
Jeg brukte en del tid på å få ut løse partikler og forurensninger i toppen før jeg monterte den på plass. Ristet på den til jeg ikke hørte flere lyder, tungt.

Ellers må du bare stå på! Kjekt at du rekker både mekking og blogging! Jeg venter på deler til bremsene på Roveren nå, må sikre meg arbeid i juleferien...

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
 Re: Motoroverhaling 
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
SirTriumph skrev:
Hei igjen!

Regner med topp-pakninga er riktig, ville ikke begynt å lage ekstra hull, det kan, som du sier, bli for mye kjøling også.

Hvis det ikke er for sent ville det kanskje være lurt å fjerne litt av soten på toppen av stemplene også.
Hvis deler av soten løsner når motoren går blir det et skikkelig spetakkel, kan høres ut som det er en metallbit i sylinderen.
Det skjedde med en fantastisk Mercedes på Bylørdagen i vår, det hørtes virkelig ille ut. Eieren fikk tauet bilen hjem, tok ikke sjansen på å kjøre en meter lengre.
Heldigvis ble ingenting skadet, men det hørtes riktig ille ut.

Ang. sveisetråden i toppen på Triumph'en aner jeg ikke hvor den kom fra, har ikke vært rep. sveiset. Mulig den var brukt til innvendig rengjøring etter støping, og så blitt liggende igjen.
Jeg brukte en del tid på å få ut løse partikler og forurensninger i toppen før jeg monterte den på plass. Ristet på den til jeg ikke hørte flere lyder, tungt.

Ellers må du bare stå på! Kjekt at du rekker både mekking og blogging! Jeg venter på deler til bremsene på Roveren nå, må sikre meg arbeid i juleferien...

Hei igjen.
Det er ikke virkelig så ille ut som det ser ut på bildet.
Olja sylinderne før jeg satt på toppene, så det ser ut som der er et tykt lag med sot oppå.
Og ja... det er allerede for sent :p
Har satt på begge toppene og inn suget, mangler bare bunnpanne pakning å stille tenningen til oppstart.

Har tid til både det ene og det andre jeg :p
Ja du får ha en riktig god jul Very Happy

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Snart i mål nå.
Satte på andre toppen og rengjorde pakningflaten, la på litt pakningmasse og la på pakningen.
Rengjorde innsugsmanifolden også, merkbart bra!
nå står det igjen og rengjøre toppdekslene, bunnpanna og hapå ny pakning der, montere forgasseren og hive den i bilen Very Happy

Klar for en vask


Brukte stål børste på en drill.
Effektivt.


Ganske fornøyd, må jeg påstå!



Vurderer og lakke blokka svart... tips til type lakk?


Mvh Jann Smile

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
   
Annonsør


  
Fenrik
Fenrik

Registrert: 04.09.2010
Innlegg: 94
Bosted: Skaret, Haramsøy
Svar med sitat
Bjønt å bli jeddna bra no, Jann Very Happy

_________________
Sigbjørn Klokk
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av sigbjørn Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
sigbjørn skrev:
Bjønt å bli jeddna bra no, Jann Very Happy

Det blir det Wink

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
 Motorlakk 
Sersjant
Sersjant

Registrert: 21.11.2010
Innlegg: 34
Bosted: Tennfjord
Svar med sitat
Sort ovnslakk går fint! Bedre en vanlig lakk .Om du du ikkje kjøper orntli motor lakk på gasolin Smile

_________________
Mercedes 300 td RR disoylen
Mercedes 280s Bilcross
Datsun 510 X Rally bil
Bmw E21 Alpina B6
Ferrari 550 Maranello
Puch 50 ccm 70 mod

Opel Commodore 73 GS cope Prosjekt
Nissan 200sx
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av yenko1 Send en privat melding
 Re: Motorlakk 
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
yenko1 skrev:
Sort ovnslakk går fint! Bedre en vanlig lakk .Om du du ikkje kjøper orntli motor lakk på gasolin Smile


Hei!
Prøver meg på ''quick'' lakk jeg, får se om dette duger, skal tåle opp mot 650 grader så Smile

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
 Motorlakk 
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Hei!

Tror faktisk jeg brukte motorlakk fra Biltema, den fungerte helt fint, herder når den blir varm, så det røyk litt første gangen jeg startet motoren og lot den bli varm.
Var litt redd for at noe hadde tatt fyr, men det var kun lakken som "dampet" fra seg under herding. Har kjørt bilen en del og lakken ser fortsatt bra ut.
Men Gasolin-saker er nok vesentlig bedre om man er ute etter den rette sorten, for min del er det jo "bare en gammel bil"... Cool

La det stå til! Det går nok bra!

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
 Re: Motorlakk 
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
SirTriumph skrev:
Hei!

Tror faktisk jeg brukte motorlakk fra Biltema, den fungerte helt fint, herder når den blir varm, så det røyk litt første gangen jeg startet motoren og lot den bli varm.
Var litt redd for at noe hadde tatt fyr, men det var kun lakken som "dampet" fra seg under herding. Har kjørt bilen en del og lakken ser fortsatt bra ut.
Men Gasolin-saker er nok vesentlig bedre om man er ute etter den rette sorten, for min del er det jo "bare en gammel bil"... Cool

La det stå til! Det går nok bra!

Var på biltema i Ålesund i går! kjøpte 3 bokser... grunning, signal rød til toppdekslene og noe jeg trodde var motorlakk, men neida, var vist beskyttelses plastikk for motor rom...
Kan jo hende jeg får bruk for det.
Står at det gjør det lettere og rengjøre osv.
Men nå har jeg fått på litt lakk på ene siden av motoren, det blir svart matt.
Ser ganske så pent og nytt ut når man ser det med blotte øye.
Legger ut bilder når jeg har lakkert hele blokka!

Mvh Jann Smile

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Site Admin
Site Admin

Registrert: 03.01.2007
Innlegg: 711
Bosted: Longva
Svar med sitat
Venter i spenning på motorbilder... er det juleferie eller?? Wink

_________________
Mvh
Trond Ravnestad

Volvo PV 544 - Volvo 850 - Volvo V70 - VW Boble Roadster (Fiona)
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Mr PV Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Mr PV skrev:
Venter i spenning på motorbilder... er det juleferie eller?? Wink

hei.
Ja her har det vert julefeiring og lite deler så har ikke fått gjort så mye, mangler egentlig bare bunnpanne pakning, vaske bunnpanna og toppdekslene så er det egentlig bare og fyre opp Smile

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Starta i dag med og vaske toppdekselene og bunnpannen
Pluggen til bunnpanna satt så godt at jeg hadde nødt til og sveise på et langt rør for og få kraft nokk til og løsne pluggen.
årsaken var gummipakninga som hadde smeltes seg fast i gjengene på panna og pluggen.
Så rengjorde jeg med whitesprit og begynte og slipe toppdekslene.
la på flere lag med grunning og fikk lakket de i signal rød (de ser oransj ut på bildene).

Så skrapte jeg av restene av den gamle pakningen til bunnpanna under blokka og rengjorde og avfettet etterpå med whitesprit.
Bunnpannen ble skikkelig rengjort, anleggsflaten til pakningen gikk jeg over med stålbørste på drillen,
så fikk bunnpanna seg et lag med grunning og så penslet jeg på svart metallic lakk på boks, vart egentlig helt greit så jeg er fornøyd Razz
Her er litt bilder av dagens innsats Smile


Pluggen til bunnpanna
















''STEIKJE KOR FLOTT!''



_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
 Re: Granada 
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
yenko1 skrev:
Hei!

Det skal gå å løyse konverteren ,som du du skriver enten gjenno starter hullet eller eit inspeksjons hull . Husker ikkje nøyakti korsen det var på granda , men trur det var 3stk muttere. Det skal og gå ann å dra gearkassa rett av slik konverteren står igjen på motoren. Det beste er å løyse konveteren slik du skriver . Lykke til! Ps om du drar kasssa av og kovertereb står igjennkommer det litt olje!

Må bare sitere dette her Laughing
Var vist 4 muttere og ikke 3, endte med at converteren hang igjen på motoren.

LITT olje, var litt mildt sagt Laughing

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
Du kan starte nye tråder
Du kan svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger
Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT + 1 time (norsk tid)  
Side 3 av 14  

  
  
 Svar på tråden  

Søk blant norske bedrifter på io.no