Registrer  |  Hjelp  |  Søk  |  Medlemsliste  |  Grupper  |  Logg inn 



Svar på tråden
  

Hva synes du om dette prosjektet?
Bra gjennomført.
100%
 100%  [ 7 ]
Kunne vært bedre gjennomført.
0%
 0%  [ 0 ]
Annet (fortell gjerne hva).
0%
 0%  [ 0 ]
Antall stemmer : 7

  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Frode skrev:
Stilig med Granada Cosworth.
Er disse motorane basert på samme blokk som 2,8l?

Nei, Desse motorene er basert på 2.9 blokka men med andre topper tror jeg.
Det er 2 typer av V6 Cosworth motorene. BOA og BOB. altså fra gamle og nye Ford Scorpio. Motoren jeg har kjøpt er en BOA motor med 196 hester orginalt (BOB har 210 ca)
Karosseriet på Granada er godkjent for 220 hester.
2.9 Cosworth motoren veier omtrent det samme som 2.8i så eneste som må modifiseres for godkjenning er egentli bremser. Her har jeg kikket litt på 10 tomms trommler bak fra Granada stasjonsvogn eller Ford Scorpio skiver og kalipere bak. Med trommlene er det bolt on, men med skiver og kalippere fra Scorpio så må festebraketter maskineres for og passe hjulopphenget.

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
 Cosworth! 
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Hei Jann!

Dette blir spennende - Cosworth - bare navnet er heftig!

Håper du får fikset og tilpasset alle modifikasjonene og får den godkjent uten problemer.

Spørs om ikke du må legge inn et par ekstra bakdekk i budsjettet... Blir vel vanskelig å ikke prøve å burne litt...

God hJul!

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Joda skal nokk få det til, spørs bare hva biltilsynet sier... Smile

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Nå har motoren komt inn i garasja til Garnes Racing.
Har så vidt begynt og demontere litt på bilen som også står der.
Har tatt ned bensintanken slik den kan kappes. Forgasser utgavene har ikke skvulpekammer i tanken, derfor må dette sveises nedi og tanken fylles med skomputer likt som i fuelcell.

Bilder kommer.

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Har endelig fått motoren nedi, kassa er montert sammen med
Mellomaksling osv. Gjennomgående bolter og nytt girkasse feste må lages, nyr slanger til servo pumpa for å ersttte de gamle. Ledningsnett må kobbles opp, varmeapparat, kjølesydtrm å eksos anlegg må ordnes.
Bensintanken skal åpnes slik vi får
Sveist
Nedi et rør som skvulpekammer og så skal tanken fylles med skum.

Desverre har jeg ikke PC så får ikke lagt inn bilder. Men kan sees på Facebook.


Sist endret av Jann fr. jan. 20, 2012 19:27, totalt endret 1 gang

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
   
Annonsør


  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Regner md der er noen stumme følgere som sitter og følger med...
Har tenkt litt på ny lakk men klarer ikke og finne en fin mørk farge som passer.
Noen som har noen gode tips? Navn eller kode på farge hjelper mye!
Blir enten 2 delt lakkering eller hel lakkering i en farge.

Kravene er at fargen ikke skall være knall, men heller litt i skyggen med effekter som pærlemor.
Kom med innspill Smile

Jann Edu Haram

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Her er noen bilder.

Eksosanlegget som skal på. 2 lange simons potter og en mindre bak, til slutt 2 stk firtoms utblås på hver side bak med samme bredd som skiltet.



Her ser man hvordan senkefjører til Sierra går på Granada.
Dritlav men merkelig nokk subbet det ikke i skjermer.
problemet her var at demperene båtnet i gummistopperen fordi fjørene ikke er like kraftig som Granada'en sine.
Men nå har jeg Cobra Racing fjører så nå ligger den godt ned til bakken men også høyt nokk slik jeg kommer over fartshumpene på Longva uten problemer, men ikke slik at jeg må ha krakk for og stige inn heller


Et bilde med 2.8i leppa og bil folie på lyktene, hehe. Gleder meg til sommeren allerede.


Har også fått tak i Ghia panser list! og Orginal RS frontleppe! så når bilen skal klargjøres for lakkering, så blir det til med og montere det også Smile

Her er noen garasjebilder fra Garnes Racing under motorbytting.

Akkuratt tatt ut 2.8 motoren.



2.9'n



Tok ikke så lang tid å få den nedi. motorfestene fra 2.8'n passer rett over på 2.9 blokka.
Mesteparten av tiden gikk til og montere clutch og kasse siden jeg måtte ligge under bilen og løfte kassen opp med en jekk, samtidig som jeg dyttet den forover.
Men med hjelp av Anders Vassgård så gikk det greit.


Tok vekk skilleveggen mellom motorrom og vifta. Skulle vel egentlig montere den igjen, men blir til at jeg lager nytt og heldekkende deksel både der og framme ved radiatoren.


Så var jeg på jobb og hentet noen rustfrie rør som jeg bøyde til i en maskin og monterte de med noen slanger som skøyter.
Dette er til varmeapparatet. Rørene som var på 2.9 motoren lå såpass tett at jeg ikke kunne bruke slanger for og montere det sammen, fordi det bare ble knekk på slangen uansett hva. Da er det like greit med rør Smile

Fikk også pakke i posten, det var skummen som skal ned i bensintanken. men på en eller annen måte så har det komt med bare en skumkloss i bestillingen, så jeg må ringe til KSR og etterlyse de to andre.
Kan informere dere at Dagmar tok sjalusiet når jeg kjørte over på Åkre strekka. så om noen vet om et sjalusi til Granada så er jeg interisert!

Setter pris på tilbakemeldinger, og om det er noe så er det bare og ta kontakt Smile


- Jann

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Site Admin
Site Admin

Registrert: 03.01.2007
Innlegg: 711
Bosted: Longva
Svar med sitat
No er du til stor inspirasjon Jann!!! Her skal eg seie det skjer... kjekt og sjå nokon som virkelig skrur bil
Skapargleda er stor også ser eg, her lagar du nytt det som ikkje passar... det er vel det ein kallar custom Cool

Steik så lav den vart med 2.8i lippa, du stivar no roadsteren (Fiona) no... bokstavelig talt, ein ekte "doorslammer"
som ein kallar det på boble språket Very Happy

Såg du etterlyste forslag på farge til bilen... her er eg i tenkeboksen Question

Stå på, og hold oss oppdatert

_________________
Mvh
Trond Ravnestad

Volvo PV 544 - Volvo 850 - Volvo V70 - VW Boble Roadster (Fiona)
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Mr PV Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Ja det er "steikje kjekt" når man får det til Smile å det er ikke noen hast med lakk enda. Det meste teknisk skal være klart førlakkering uansett.

Her er en liste over ting som må lages eller monteres i nermeste tid for og få bilen på veien igjen.
Bare en plan over 2012 sesongen.

- Gass spjeld brakett
- Servo slanger, trykk & retur
- Bensintank, skvulpekammer & skumklosser
- Stålomspunnede bensinslanger & pumpe
- Elektronisk / viskose kjølevifte
- EL-nett tenning, dynamo
- Eksos, evt modifisere bensintank & bakplate (plassmangel)

Planer etter teknisk fullføring

- Modifisering av panser & bagasjeluke
- Hellakkering av karosseri
- Nytt sentrallås system
- Gassdempere bagasjerom & panser
- Power flex foringer
- BBS felger
- Nye dempere
- Bremser
- Mer stereo
- listeverk

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Glemte og legge ved bilder av de rustfrie røra.

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
 Cosworth! 
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Hei Jann!

Tøft å se den nye motoren fylle motor-rommet!

Det er imponerende arbeid og ei enda mer imponerende liste med arbeid du skal utføre.
Jeg pusler med småting til sammenligning... bokstavelig talt.

Det blir spennende å se den når den er ferdig, hvis den blir det, ser ut til at det hele tida er noe du vil endre på.

Stå på!

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
 Re: Cosworth! 
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
SirTriumph skrev:
Hei Jann!

Tøft å se den nye motoren fylle motor-rommet!

Det er imponerende arbeid og ei enda mer imponerende liste med arbeid du skal utføre.
Jeg pusler med småting til sammenligning... bokstavelig talt.

Det blir spennende å se den når den er ferdig, hvis den blir det, ser ut til at det hele tida er noe du vil endre på.

Stå på!


Tusen takk Smile

Må nesten legge inn et flertal med timer i prosjektet i år også.
har vel egentlig lovet meg selv og aldri selge Granada'n så Rolling Eyes

Har skrevet en søknad angående motorbytte. Men Eivind Fugledal som kalkulator og en mal fra Ford forumet, ble søknaden egentlig ganske bra, og jeg fornøyd med resultatet.

Her er søknaden, for den som bruke den som mal i senere tid og et dokument ang dekk dimensjoner til Granada som jeg fikk av en på Ford forumet.




Stay tuned

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Har nå sittet her i rundt 3 timer på leting etter et viktig dokument.
Det skal inneholde hva maks tillatte effekten oppgitt i enten Kw, Nm eller Hk MK2 Granada karosseriet er godkjent for.
Har sendt e-post til 3 forskjellige Ford forhandlere i Norge. ett til Stockholm i Sverige, Berling i tyskland, Amsterdam i Nederland også har jeg sendt e-post til Ford i USA og Storbritania.

Om ingen av de kan få tak i de riktige dokumentene så må jeg prøve meg fram til og få tak i adressen til GmBh Ford i Tyskland.


_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Nå har jeg vert i kontakt med Petter Killingberg, som sitter i avdelingen for ombygging av kjøretøy.
Jeg hadde et par spørsmål ang nye regler og om at det ikke er mulig og refferere til andre kjøretøy.
Det er fult mulig, men blir ikke lagt vekt på i særlig stor grad lenger. Derrimot Sa han at det var fult mulig og godkjenne Granada med 2,9 Cosworth motor så lenge jeg har dokument, artikkler eller annet for innlegg som kan vise til at Granada har hatt større motorer en 2.9 Cosworth (altså Ford Perna 302 V8, new Zealand / Falcon 351 Windsor V8 )
Om noen skulle komme over en gammel artikkel av ford granada med v8 eller 2.8 turbo may, i et blad eller noe på internett om å kontakte meg på 92291234!! Smile

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Site Admin
Site Admin

Registrert: 03.01.2007
Innlegg: 184
Bosted: Ålesund
Svar med sitat
Hei Jann.

Dette blir bra. Tøft med Granada Cosworth.

Har du sett denne?

http://retrorides.proboards.com/index.cgi?board=general&action=display&thread=121209

_________________
Freude am Grazatfahren!

BMW 318tiA Compact 96
Volvo XC60 09
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Helge Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
Du kan starte nye tråder
Du kan svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger
Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT + 1 time (norsk tid)  
Side 12 av 14  

  
  
 Svar på tråden  

Søk blant norske bedrifter på io.no