Registrer  |  Hjelp  |  Søk  |  Medlemsliste  |  Grupper  |  Logg inn 



Svar på tråden
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 26.07.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Bruker biltema sin topcoat for båt, 2 komponent. Ble anbefalt denne av folk med god erfaring. Eneste jeg vil si er at jeg brukte brunox epoxy som grunning, de delene jeg tar fra nå av kommer til å bli grunnet med 2komponent grunning først. Har på følelsen at topcoaten biter bedre på vanlig grunning enn brunoxen. Vil i alle fall ikke anbefale annet enn 2komp. produkt. Mye sterkere.

Ser også ut som jeg har fått fikset lokale nå. Selvfølgelig måtte jeg reise på sjøen igjen. Skal i all sannsynlighet leie en gammel fabrikkbygning med stor plass til kjøretøy oppe. Nede er der kjøkken, bad og mange smårom. Der kommer vi til å lage oss sandblåsing-og lakkeringsrom. I tillegg er der loft(m/fungerende heis) der vi kan lagre deler osv. Om dette går i boks blir det kjempegreier!

Litt vanskelig å frakte E30 uten bakstilling, men skal vell alltids få til noe, eventuelt montere gamle bakstillinga igjen.
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Magnum Send en privat melding
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 26.07.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Går hardt utover lommeboka når det er lite å gjøre her ute på havet!

Kjøpt DTM potte fra E30 M3. Kjøpt og betalt, blir hentet når jeg kommer hjem.


Bestilt elektrisk kjølevifte som skal monteres på radiator. Er ikke plass til org. viskosevifte. Forhåpentligvis får jeg plass til denne mellom motor og radiator, men den kan brukes begge veier visst ikke. Skal selvfølgelig kobles opp med temp.føler og rele + en "tvangsstyring" kommer også til å bli laget.
14" stor så jeg vil tro den skal klare å holde temperaturen på kjølevannet nede Smile


Kjøpt inn litt smått til lokalet også. Håper bare det går i boks!
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Magnum Send en privat melding
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 26.07.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Huff. Svidd av enda flere tusenlapper, jaggu koster det å drive med bil!

Bestilt spacere og braketter for å montere E36/E46 M3 bremser. Viktig å ha bremser som matcher resten Smile
Husker ikke helt størrelse på skivene, men det er rett over 300mm.



Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Magnum Send en privat melding
  
Kaptein
Kaptein

Registrert: 02.03.2009
Innlegg: 230
Bosted: Haramsøy
Svar med sitat
Får man godkjent ombygging med de kittet der? Smile

_________________
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Jann Send en privat melding MSN Messenger-adresse
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 26.07.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Med bremsene og understellet som skal brukes ligger det inne papirer hos bt som viser til at godkjenning av 330hk/350nm skal gå fint så lenge vektkrav blir fulgt. Og alt må selvfølgelig være ordentlig gjort.
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Magnum Send en privat melding
   
Annonsør


  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 26.07.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
På fredag sendte jeg pappa og brodern ut for å hente sveiseapparat. Fikk tak i et lite og snerte Lincoln mig-apparat for en fin pris. Faktisk usikker på om apparatet noen gang er brukt, det ser i alle fall ubrukt ut. Vil i alle fall tro det var et godt kjøp, fikk med en 3M selvblendende sveisemaske som koster like mye som jeg betalte for hele pakken. Berre gass som må kjøpes når jeg går på fri så må det vell bli fart på rustsveisingen.
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Magnum Send en privat melding
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Utrolig mye arbeid du har lagt ned i det siste!

Jeg har brukt engangsflasker med gass (små ca. 0,5l), de får du på Bilextra for et par hundrelapper, holder til mye sveising.
Har sveist både Triumph, Rover og MG med dette. Fungerer greit nok på engelsk rust...
Leieflasker blir fort dyrt, særlig hvis du ikke sveiser kontinuerlig og gjør deg ferdig med alt når du først er i gang.

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 26.07.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Huff, bestilte 1stk stor vogn med verktøy + 1stk mindre for å ha oppå den store vogna. Lukter svidd av lommeboka for tiden!

Takk for det! Kan ikkje gjøre annet enn å handle deler nå mens jeg er borte, men om 2uker blir det vell fart på sakene igjen. Ja, har kjøpt en slik engangsflaske på jula(230kr ca), skal prøve å se, men blir nok å kjøpe en 10l flaske. Billigere i lengden, mener på det var ca 4k for flaske og 1k for påfyll.

Nå er det over og ut. Slitsomt å jobbe i maskina om dagen og i tillegg være på dekk å pumpe fisk store deler av natten.
Ser du har lagt ut Roveren for salg? Hva er planen, eller er det tidsmangel?

Edit: legger ved bilde av verktøyet som er på veg. Skal vell ikke stå på verktøy fremover i alle fall



Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Magnum Send en privat melding
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 26.07.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
komt hjem fra sjøn og fått juleferie nå. Prøvde sveiseapparatet i dag og det fungerte kjempebra, så da er det bare å starte med tilpassing av plater!
Såg også på den elektriske kjølevifta. Hadde planer om å montere den som sugevifte, altså mellom motor og radiator. Der var jeg for optimistisk, vifta fikk ikke plass. Så da må den monteres på fremsiden. Skal prøve å få lagd meg noen braketter og spacere i løpet av vika for å feste den.

Veldig kaldt å skru, så jeg lurer på å invistere i en byggtørker/dieselvarmer. Hehe Smile

EDIT: her er litt av utstyret og delene som har kommet mens jeg var borte.
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Magnum Send en privat melding
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 26.07.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
I gårkveld fikk jeg endelig svar med svv ang. Godkjenning av bilen. Usikker på om jeg skal le eller gråte. Ser i allefall ut til at det blir mer omfattende godkjenningsopperasjon en andre med "like" prosjekt. Men slik er det vell når man bor på den regnfulle utkanten
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Magnum Send en privat melding
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 26.07.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
I svaret på søknaden skrev SVV at de ville ha bilen inn til kontroll før ombyggingen startet for å se om bilen var egnet til ombyggingen og samtidig oppdatere vektene i vognkortet.
Dette blir veldig vanskelig iom at motor er stort sett montert, bilen står uten forstilling og bakstilling samt er diverse karosseriplater kuttet ut for rustsveising.

Har vært å snakket med SVV. Traff en hyggelig kar der som forstod "problemet" med visningen. Han ble litt bekymret når jeg fortalte at bilen var nedplukket for rustsveising, men det er jo ikke farlig rust i bærende konstruksjoner. Vi ble enige om at jeg skal dokumentere oppbyggingen med mye bilder (skikkelige bilder) så han kan følge med underveis. Så dette skal nok ordne seg.

Ellers er jeg godt i gang med rustsveisingen. Apparatet er suverent. Har også handlet en 10l gassflaske med gass. Ikke så intertessant med sveising, men slenger med et par bilder uansett.

Tilpassing




Punktet fast




Skulle igrunn starte i dette hjørnet i helga, men kappet så mye at jeg må innom wurth å kjøpe sveiseprimer (på bakside/hulrom under sveising) før jeg begynner. Dette er altså ved pedalene, mot kanalen.



En kompis som ville hjelpe til å sveise også, alltid like kjekt det! Smile



Må si det er lite aktivitet på dette forumet for tiden! Ingen som skrur bil lengre?
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Magnum Send en privat melding
  
Site Admin
Site Admin

Registrert: 03.01.2007
Innlegg: 711
Bosted: Longva
Svar med sitat
Hei Magnum,

Eg skal vere heilt enig med deg i at det er lite aktivitet på forumet for tida... for min eigen del har det vore lite skruing...
men det tar seg litt opp no når vi skal ha (h)juleverkstad i SSC hallen fram til jul.
Blir ein del fiks på bruksbilen min, som regreimbyte, pæreskifting i dashbordet (dette er ein heil opprasjon),
oljeskift, og foringar i bakstillinga. Skal på EU i januar, så den treng litt kjærleg omtanke.

Her er nok litt aktivitet rundt om kring, men det er desverre ikkje alle som er like flinke til og oppdatere prosjektet sitt
her på forumet slik som du er... fortsett med det!!

Veldig spennande denne dialogen du har med biltilsynet, ang. godkjenning og dokumentering av prosjektet.
Dette er nok heilt klart den riktige veien å gå, for å få noko godkjent.

Når det gjeld sveisebilder, så er ikkje dette kjedelig... tvert motsatt... veldig spennande å sjå korleis andre gjer det.

Keep up the god work!!

_________________
Mvh
Trond Ravnestad

Volvo PV 544 - Volvo 850 - Volvo V70 - VW Boble Roadster (Fiona)
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Mr PV Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 26.07.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Du har nok litt arbeid forran deg der, ja:) Lurt å starte i god tid så du kan kose deg med arbeider- og ikke stresse!

Jeg selv har skrudd bruksbil i hele helgen. Fikk mangellapp på bl. annet kule/knirkeforing h.s bak. Fikk foringene i posten på fredag, så lørdag lånte jeg plass på et bilverksted her på øya. Etter 6 timer med klomsing på lørdag satt foringa fortsatt blegg fast, det var antydning til at den hadde rikket seg under. Det ble tatt kveld i håp om at den hadde komt på gli og at resten av arbeidet skulle gå fint søndagen. Etter både pressing (måtte til slutt til med hydraulisk presse som egentlig er beregnet for lastebiler), banking og til slutt varming small det. Men det var nok ikke foringen som gav etter,godset rundt sprakk.
Heldigvis hadde verkstedet liggende en bakstilling på lur, så da måtte jeg demontere nav fra bakstillingen min samt. den som låg der. Når søndagskvelden kom sigende ble bilen klar for prøvetur der alt såg ut til å være i beste orden. Reiste hjem og spiste en god middag(merkelig hvor godt det er med mat etter 11timer skruing!) Skulle en biltur etter dette og da ble det plutselig ekstreme vibrasjoner i bilen, fryktet et hjul hadde løsnet men alle satt fast. Når jeg gikk ut kjente jeg en varm stållukt, så jeg misstenkte handbrekket. Seig sakte hjem igjen, byttet bremseband, samt alt av fjærer og smurte opp kabelen litt. Så nå er den på veien igjen.

Kjedlig med slikt haste-arbeid! Har endelig frist på etterkontroll ut november, men nå skal alt være ok. Kjekkere å planlegge så man kan kose seg med arbeidet noe som ikke gikk siden jeg har vært bortreist i 2mnd.


Bruksbilen på bukk uten nav:


Ja, blir spennende å sjå om godkjenningen går i boks til syvende og sist. Så lenge vekta blir ok så skal det gå bra. Blir denne motoren godkjent blir det å sende søknad om kompressor med en gang. Kommer til å holde på med denne motoren på si mens jeg restaurerer bilen.

Da får dere heller gi beskjed når det blir for mye rust/sveisebilder. Slenger ved en del. Endelig ferdig med gulv/kanal fremme på førersiden. Alle hulrom/bakside av plater blir behandlet med svindyr rustprimer fra wurth(1000kr for en liten boks, men må man så må man.) Den er beregnet for plater som skal sveises.














Begynt å kutte ut i bagasjerom/bakplate


Som dere ser så blir sveisinga bedre og bedre, de første bilda var de første hulla som ble sveist. Bruker lys på bakside mens jeg holder på, og stopper ikke før alt lys blir holdt borte. Alle sveiser skal også bli innsatt i 3M sitt "karosserikitt".
Er første gang jeg sveiser rust på bil, så perfekt er det ikke. Men der er da sånn man lærer!
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Magnum Send en privat melding
  
Site Admin
Site Admin

Registrert: 03.01.2007
Innlegg: 711
Bosted: Longva
Svar med sitat
Kjenner meg veldig godt igjen i dette...
Kunne ikkje sveise eg heller før eg braut meg på sveisinga på PV'en.
Der er mange ting eg ikkje er heilt "happy" med, og mange ting eg ville gjort annaleis i etterkant...
men eg har aldri lært så fort, å så mykje som når eg starta dette arbeidet.
Ein må berre begynde... det er slik ein lærer som du seier... det kan eg skrive under på.

Må seie til mitt forsvar, at sveiseapparatet eg starta med var veldig ustabilt.
Eine dagen virka det, og andre dagen var det ingenting som vart slik det skulle.
Dette er veldig dumt og frustrerande i ein læringsprosess, der ein først og fremst skuldar seg sjølv om sveisen ikkje blir skikkelig.

Er i allefall herlig når platebitane passa, sveisen blir fin, og rusten er erstatta av nytt friskt stål Very Happy

http://old.seasidecustom.com/Turar/Trond/pv_prosjekt/2005.htm

_________________
Mvh
Trond Ravnestad

Volvo PV 544 - Volvo 850 - Volvo V70 - VW Boble Roadster (Fiona)
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Mr PV Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
  
Løytnant
Løytnant

Registrert: 30.04.2010
Innlegg: 133
Bosted: Sula
Svar med sitat
Hei Magnum!

Mye godt arbeid her, du begynner å få dreis på sveisinga, ser ut til at du har et greit apparat!
Henger meg på og er enig med Trond i at det er bare å sveise i vei og lære etterhvert, tynnplater er en egen sveise-grein.
Bra at det finnes mange biler med kjeks og krokan man kan prøve seg frem på...
Mitt tips er ihvertfall at det er best å ta sveisinga først, deretter skruinga, det er det som er virkelig morsomt. Sveis er bare et nødvendig onde.
Men det er artig å forme platebiter i ulike retninger og se at det går an å gjenskape litt vanskelige deler med litt tålmodighet.

Stå på!

Selv har jeg en liten bil-pause nå, det er vinter og kaldt, holder mest på med RC-modellhobby for tida (helikopter og fly) for å holde hodet skjerpet.
Modellhobby vokser man aldri fra!

_________________
Mvh.
Martin Rolén-Hustad
Rover P5B -68
Triumph 2000 Mk II -73
Peugeot 508SW HDI -11
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SirTriumph Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
Du kan starte nye tråder
Du kan svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger
Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT + 1 time (norsk tid)  
Side 2 av 4  

  
  
 Svar på tråden  

Søk blant norske bedrifter på io.no