Registrer  |  Hjelp  |  Søk  |  Medlemsliste  |  Grupper  |  Logg inn 



Svar på tråden
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 04.11.2007
Innlegg: 44
Bosted: Tresfjord
Svar med sitat
Pakke igjen! Smile







Ser for meg att det blir en bra jobb å få byttet alle de her foringene. Litt av et puslespill også, siden de ikke følger
med noen papirer Smile
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Zeta Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 04.11.2007
Innlegg: 44
Bosted: Tresfjord
Svar med sitat
Lite som har blitt gjort i romjula, men har i det minste fått vaska bilen og fått plassert den på bukker.
Har 2 uker fri rett over nyttår, så da satser jeg på å få bytta mesteparten av foringene.

Tidligere i dag skrudde jeg av skvettlappene og testa passformen til sideskjørta, og må si jeg er veldig godt fornøyd med passformen. Eneste som det er å pirke på, er att de skulle vært 1-2 mm lengre. Når jeg tok av hjulbuelista så var det nesten perfekt og med litt press så ble det omtrent 100%. Har også tenkt på å bruke "weather stripping" (som de orginale har), men det ligger så perfekt inntil att jeg ikke tar meg bryet med å gjøre det.

Ang. Rear Valence så virker ikke den å være tilpasset så trangt som sideskjørta, og det er mulig det må litt tilpassing til på den, men det er uansett bare småpirk.

Her er noen bilder:





Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Zeta Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 04.11.2007
Innlegg: 44
Bosted: Tresfjord
Svar med sitat
På tide med oppdatering igjen. Smile

For en uke siden kom jeg endelig i gang med å skru på bilen igjen.

Resultatet etter første kveldsøkta



Dagen etter var hele understellet foran plukket ned



Her er foringene som skal byttes ut



Begynte også å demontere understellet bak.



Skrustikke fungerer fnt til å bytte foringer Smile



Rear trailing arm nedplukket.



Presset ut foringene på fremste "compensator arm"



Nye foringer presset inn



Flere nye foringer



Til slutt måtte skrustikka gi tapt (eller jeg turte rett og slett ikke å ta i mer). Da var det fram med
boremaskin, meisel og ei lita slegge. Første bore i stykker gummien, banke ut skiten, så gi noen
kakk på metallhylsa, før jeg banka ut restene med slegga Smile



Nå står igjen bare nedre bærearm foran (2 foringer på hver side) + rear trailing arm foringene. Satser på att jeg får byttet
de siste i morra med samme metode.
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Zeta Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 04.11.2007
Innlegg: 44
Bosted: Tresfjord
Svar med sitat
Det er forresten ikke alle foringene jeg får bytta i denne omgang. Settet med foringer er ikke laget spessielt for
Type R, derfor passer ikke foringene i nedre bærearm, bak. Løsningen der blir å kjøpe Mugen foringer eller
Function7 rear lower arm





Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Zeta Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 04.11.2007
Innlegg: 44
Bosted: Tresfjord
Svar med sitat
Endelig, pakken jeg har ventet på i 4 mnd! Smile



Hyundai felger!!! Laughing

Hva skjuler seg her mon tro Wink



Baksiden



Foran



Advan RG 16x7,5 ET 45





Godt mulig det eneste settet i hvit som er her til lands. Vet om 1 sett til, men det er i gull farge
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Zeta Send en privat melding
   
Annonsør


  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 04.11.2007
Innlegg: 44
Bosted: Tresfjord
Svar med sitat
Bestilte dekk i kveld, Pirelli p zero nero 206/45-16. Ringte tidligere i dag til en lokal dekksjappe (hører til kjeden "superdekk") og spurte etter pris på samme dekk. Tenkte att om jeg fikk de f.eks 1000 kr (inkl. montering selvfølgelig) så kunne jeg heller "støtte" noen lokale. Men nei da, til 1500 kr pr stk er det ingen ting å tenke på engang!

Til orientering: jeg fikk de til 872 kr pr stk hos dekkonline.com. Montering kommer i tillegg, men det er bare noen hundre kr.

Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Zeta Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 04.11.2007
Innlegg: 44
Bosted: Tresfjord
Svar med sitat
bestilte litt småtteri i går også: Smile





+ Mugen foringer til rear LCA.

Grunnen til att jeg bytter ut sway bar link er att jeg hadde et
"uhell" når jeg plukket av bærearmen foran. Isteden for å løsne den i underkant så begynte
jeg å skru på enden som er festet i swaybar. Selv om jeg hadde sprayet på rikelig med CRC
så klarte jeg etterhvert ikke å holde igjen bolten med unmbraco nøkkel.

Den som er merket av på bildet under:



Resultat: jeg får verken skrudd mutteren av eller inn igjen.
Så da blir det å sette vinkelslipern i bolten og skifte ut skiten! Very Happy

Siden det ble bare 16 usd ekstra for 2 lower ball joint, så kjøpte jeg det i samme slengen også (kjekt å ha)
Lurer på hva jeg måtte betalt for de i Norge!? Wink
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Zeta Send en privat melding
  
Site Admin
Site Admin

Registrert: 03.01.2007
Innlegg: 711
Bosted: Longva
Svar med sitat
Her er arbeidslysta på topp ser eg... stå på!!
Artig og følge med på oppgraderingane dine...
så berre fortsett med å oppdatere denne tråden!!
Håpar du blir ferdig og kan stille på Øyatreffet i år!!

_________________
Mvh
Trond Ravnestad

Volvo PV 544 - Volvo 850 - Volvo V70 - VW Boble Roadster (Fiona)
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Mr PV Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 04.11.2007
Innlegg: 44
Bosted: Tresfjord
Svar med sitat
Mr PV skrev:
Her er arbeidslysta på topp ser eg... stå på!!
Artig og følge med på oppgraderingane dine...
så berre fortsett med å oppdatere denne tråden!!
Håpar du blir ferdig og kan stille på Øyatreffet i år!!


Ja, bare en får samlet litt motivasjon til å begynne, så går det unna.
Skal være ferdig i god tid til det treffet, så berre jeg har fri/får tatt
meg fri, så stiller jeg garantert. Smile
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Zeta Send en privat melding
 Konge!! 
Korporal
Korporal

Registrert: 04.01.2007
Innlegg: 12
Bosted: Parken, Longva
Svar med sitat
Dessa felgane va no berre skikkele sexy-besta då Ole! Glede me t å sjå dei på bilen!!
Og no e forresten treffet bekrefta t 22.juni!

I stille hagen t disposisjon m grillfest igjen!!

_________________
142, 144, krokan og muskelservo
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SnurreCoil Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 04.11.2007
Innlegg: 44
Bosted: Tresfjord
Svar med sitat
Sist gang når jeg byttet foringer så klarte jeg kunststykket å ødelegge nedre bærearm foran. Det som skjedde var att jeg brukte en pipe som var akkurat for stor til å presse igjennom en foring. Resultatet ble att jeg måtte presse igjennom pipa hele veien (som igrunn gikk greit, ikke noe kjempebelastning), men når jeg prøvde foringa så glei den bare rett igjennom. Sad

Så de 2 siste ukene mens jeg har vært på jobb har blitt brukt på å prøve å skaffe en brukt til overkommelig pris. Ringte bl.a til Høggern på Sjøholt, der skulle de ha 1000 kr + att jeg måtte skru den løs selv Rolling Eyes
Heldigvis har jeg en kompis i Tr.heim som har en del bildeler liggende, så for 300 kr fikk jeg sendt i posten bærearmen.

I dag fikk jeg endelig begynt å skru på bilen igjen, og nå er også de 2 siste foringene foran byttet.

Fikk også en pakke fra USA i dag.





Totalt betalte jeg 550 kr for det her. Ikke verst når 1 stk. bærekule i Norge alene koster over 1100 kr.

De foringene som følger med swaybar link, så helt annerledes ut enn de som var der + att de var så tykke att jeg ikke fikk skrudd ihop. Derfor brukte jeg de gamle opp igjen.



Ferdig resultat



Jeg tok også med den ene felgen ut i garasjen for å sjekke klaring, og det viste seg å være mindre enn jeg trodde.



Vanskelig å få ta ett godt bildet av det, men der jeg har satt ring i rundt var det ikke mer enn 5-6mm klaring. Heldigvis så ble det litt mer når jeg presset ihop dempern og fjæra, så det skal nok gå bra. Har ikke testet mht. kaliper enda, men tror ikke det blir noe problem der.

I morgen kommer også de 4 siste foringene som skal byttes. Mugen, til rear LCA. Så om jeg blir ferdig med å lakke kalipere, blir det meste skrudd ihop i morra.
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Zeta Send en privat melding
  
Korporal
Korporal

Registrert: 04.01.2007
Innlegg: 12
Bosted: Parken, Longva
Svar med sitat
Strålande!! Godt i rute te ein ny sesong ser i!

_________________
142, 144, krokan og muskelservo
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av SnurreCoil Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 04.11.2007
Innlegg: 44
Bosted: Tresfjord
Svar med sitat
SnurreCoil skrev:
Strålande!! Godt i rute te ein ny sesong ser i!


Jepp, nærme seg nå Smile

I dag kom dekka mine



2 timer etterpå var jeg hjemme igjen med sommerhjula klare Smile



På bilen





Har også fått lakket ferdig kaliper bak og montert igjen. Nedre bærekule foran har blitt byttet
på begge sider, enkel og grei jobb. Kaliper foran holder jeg på å lakke og i morgen blir sannsynligvis alt foran
også montert.

"problemet" nå er å få time til 4 hjulskontroll. Sålangt har jeg ikke fått time før 7. mars, men skal fortsette å
ringe i morra. Suget etter en ny dose med VTEC begynner å bli stort! Smile
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Zeta Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 04.11.2007
Innlegg: 44
Bosted: Tresfjord
Svar med sitat
Mugen foringene min kom i dag



Presse inn nye foringer. Man bruker det man har Smile



Bærearm med nye foringer



Nå er alle foringer byttet og bak er nå alt montert (har igjen å grovjustere toe in). jeg har også fått montert
ihop foran på passasjersiden. I morgen blir resten montert, etterfylling av bremsevæske + lufting,
bytte av motor- og girolje og grovjustering av traction bar.

Eneste skår i gleden nå er att jeg må vente til 7. Mars før 4 hjulskontroll Sad

Til slutt: et lite "tròfe bilde". Ligger mye slit og banning bak det her Laughing

Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Zeta Send en privat melding
  
Sersjant
Sersjant

Registrert: 04.11.2007
Innlegg: 44
Bosted: Tresfjord
Svar med sitat
Nå står endelig bilen på hjul igjen
Monterte knuckle, traction bar og kalipere foran i går, og i dag tok jeg en liten service på bilen.
Byttet bremsevæske, motorolje + filter og girolje.





Synest det ser ut som det er vel mye negativ camber bak (bildet gir vel litt dårlig inntrykk, men..)
Bør vel ikke forandra seg noe særlig..





Måtte ta en liten prøvetur også. Dårlige bilder, men bedre enn ingenting.





Kjente med engang att det trengs justering. Toe in bak skal ikke være så ille, siden jeg tok mål med skyvlær før jeg demonterte, men sikkert ikke helt bra. Ang. Traction bar så tror jeg det er mer å hente på skikkelig justering.

Forskjellen med de nye foringene er også vanskelig å si noe om enda. Det er ihvertfall ikke noe voldsom forskjell ved vanlig kjøring. Bilen føltes mer "nervøs" og litt mer overstyrt synest jeg. Om det er p.g.a foringene eller hjulvinkler er jeg usikker på. Sikkert litt av begge deler. Satser på att det blir mer stabilt og nøytralt når alt er riktig justert.

Fikk et problem i dag da. Oljetemp var plutselig stabilt på 170 grader Laughing
Skjønte rimelig fort att her hadde signalet gått til jord, og etter litt leting så jeg att ledningen lå i klem i mellom en skru som holder demperen fast
Bedre enn att sensoren hadde gått til helv... ihvertfall!
Vis profilen til brukeren Finn alle innlegg skrevet av Zeta Send en privat melding
Du kan starte nye tråder
Du kan svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger
Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT + 1 time (norsk tid)  
Side 2 av 4  

  
  
 Svar på tråden  

Søk blant norske bedrifter på io.no